Självförtroende vs Självkänsla


Jag har länge tyckt att begreppen självförtroende och självkänsla varit lite luddiga. Vad är skillnaden? Vilket bör man ha mest av? Vilket är egentligen bäst?  osv. Nu har jag börjat läsa boken Självkänsla nu! av Mia Törnblom och där har jag faktiskt hittat några av svaren.
 
Det finns två olika personer med dålig självkänsla.
Person nummer ett är en person som inte vågar ta plats i sociala sammanhang, som inte gärna yttrar sina åsikter och som drar sig undan från uppmärksammhet.
Person nummer två är en person som gör allt för att synas och som älskar att få uppmärksamhet, hon har också ofta välsigt starka åsikter om saker och ting.
Skillnaden mellan de här två personerna är att person nummer två har en rejäl dos med självförtroende (hon kan det mesta och är inte sen att bevisa det) och det saknar person nummer ett.

Jag måste nog säga att jag tyvärr är person nummer ett, jag har varken stort självförtroende eller självkänsla. Men jag jobbar på det, och det man ska börja jobba på är självkänslan. Det är den som är det viktiga när det kommer till sociala sammanhang. Man kan ha ett bra självförtroende och tycka att man är bra på det mesta, men om man har en dålig självkänsla uppe på det så har man alltid ett behov att bevisa för omgivningen vad man går för, och i längden kan det aldrig vara bra. Man är heller aldrig nöjd med sig själv och är rädd för vad andra tycker om en, man tål inte kritik och kan inte omvandla den till något positivt utan tar det som att man är en dålig människa rätt igenom.

Skulle det inte vara underbart skönt att inte bry sig om vad andra tycker om en och vara nöjd med sig själv. Det finns alltid saker man kan förbättra och det är klart att man ska sträva mot det, men man måste också vara nöjd med det man åstakommit såhär långt i livet.
Så jag säger att att det man ska jobba med här i livet, om man inte redan har det, är en god självkänsla! Med den kan man komma hur långt som helst! Vet ni med er att ni har en dålig självkänsla kan jag verkligen rekommendera att ni läser den här boken, den öppnar verkligen ögonen på ett helt nytt sätt. /Jennifer

 


Kommentarer
Postat av: v~

sv; jag gör ingenting spec,ska snart äta :)

själv? ♥

2009-10-24 @ 17:26:06
URL: http://wictoriapersson.blogg.sev
Postat av: fiiisa - it's all about me

jag ska bara ha extremt tråkigt för att mitt liv är tråkigt :/ sj'älv då? (: kram

2009-10-24 @ 17:29:02
URL: http://sophielarssoon.blogg.se/
Postat av: victoria ♥

sv; okej :)

blire ikväll då? (:

2009-10-24 @ 17:44:39
URL: http://wictoriapersson.blogg.se/
Postat av: Ligon ♥ - ஜKawaiiஜ

okej, aa det var nicklas :/ vad tycker du om lady gaga's låt "paparazzi"? ;)

kram

2009-10-24 @ 21:46:16
URL: http://ligon.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0